Tallene finnes, men de er lite tilgjengelig i en travel klinikkhverdag. Vi opplever at dette resulterer i at beslutninger ofte tas på magefølelse og dette ønsker vi å løse med Sonett. Vi behandler ikke innsikt og analyse som et tredjepartsprodukt, men som en naturlig del av hverdagen. Det betyr at nøkkeltall, kvalitetsindikatorer og økonomiske oversikter alltid er tilgjengelige, presentert på en måte som er enkel å forstå.
Så hvordan ser dette ut i praksis for klinikken?
- Bekrefte magefølelsen: Tallene er lett å finne og alltid oppdaterte. En klinikkleder kan for eksempel raskt oppdage om en bestemt ukedag gir flere ikke-møtte pasienter.
- Beslutningsstøtte i hverdagen: Innsikt og data gjør det mulig å se mønstre tidlig. Hvis pasientoppmøtet synker en bestemt dag i uken, kan klinikken justere timeboken før det blir et større problem.
- Bedre tid: Når klinikken har kontroll på tall og drift, frigjøres tid til god behandling og tett oppfølging. Resultatet er bedre ivaretakelse, høyere kvalitet i møtene med tannlegen og mer fornøyde pasienter.
Innsikt handler også om pasienter og kvalitet
Innsikt og analyse blir ofte forbundet med et jag etter å tjene mer penger. For oss handler det like mye om pasienttilfredshet, kvaliteten i behandlingen og produktene som brukes.
Tilbakemeldinger fra pasientene er gull verdt for læring og justering. Med systematisk innsamling av data i Sonett vil man også kunne oppdage mønster og trender utover det man får tilbakemelding på. Eller enda bedre, kombiner tilbakemeldingene fra pasientene og innsikten du får fra systemet, for å se hvilke justeringer som fungerer, og hvilke som ikke gjør det. Den ultimate tilbakemeldingen er likevel de pasientene som velger å komme tilbake gang på gang som et tydelig tegn på tillit og kvalitet hos behandler og klinikk.
Vet du hvor stor andel av pasientene dine som ikke møter opp til en avtalt time ("ikke-møtt")?
I Sonett får du svaret oppdatert direkte i journalsystemet. Tallet i seg selv sier ikke alt. Med en felles begrepsdefinisjon på tvers av klinikker har du mulighet for å sammenligne mot en bransjestandard og da blir innsikten langt mer verdifull.
Standardisering som nøkkel til deling og læring på tvers
Utfordringene er ikke like for alle. For kjeder er standardisering avgjørende, mens enkeltklinikker ofte trenger en enklere vei til oversikt med et bedre beslutningsgrunnlag i hverdagen.
For kjeder kan det være utfordrende å standardisere behandlingsrutiner og navn når man innlemmer klinikker som tidligere har drevet selvstendig. Nettopp derfor er et viktig ansvar for oss å samarbeide tett på tvers av våre produktteam, slik at data kan struktureres fra bunnen av med tanke på deling og verdifull innsikt.
Når klinikkene ser data på samme måte, blir det lettere å dele erfaringer og lære av hverandre. En klinikk kan for eksempel oppdage hvilke tiltak som gir bedre pasientopplevelse eller høyere effektivitet, og andre klinikker i kjeden kan ta i bruk de samme løsningene. For ledelsen gir dette et tydeligere bilde av hva som faktisk fungerer, og gjør det enklere å prioritere de tiltakene som gir størst effekt.
Bedre beslutninger, bedre pasientopplevelser
Med Sonett ønsker vi å gjøre det enklere å ta gode valg basert på innsikt i nøkkeltall og trender i deres klinikk. Når innsikt er en naturlig del av journalsystemet, kan både tannleger og klinikkledere bekrefte magefølelsen raskere og bruke mer tid på pasientene.
Team Innsikt i Sonett
Vi er et tverrfaglig team som jobber med disse problemstillingene. Internt har vi kompetanse på design, produkt og teknologi. Som alle team i Sonett samarbeider vi tett med fagressurser og eksterne brukere. Alt vi lager tar utgangspunkt i de behovene vi finner. Dette gjør vi ved å intervjue brukere for å forstå fagfeltet og behovene, teste løsninger og skisser allerede i utforskingsfasen. For å lage et system som gjør hverdagen lettere å håndtere for tannhelsepersonell, må vi virkelig forstå deres hverdag og behov.
Øyvind Nøren, Produktleder i Sonett
Ønsker du å bidra?
Vi vil gjerne snakke med så mange som mulig for å forstå utfordringene i klinikkdriften. Jo flere vi snakker med, desto bedre blir problemforståelsen og dermed også løsningene.
Ta kontakt med oss, vi vil gjerne høre dine innspill!